אמנים - אמנות ישראליתamanim.com

'לעוף עם הפסלים', גד פרנק – 35 שנות פיסול

בהגיעו לגבורות, מציין גד פרנק שלושים וחמש שנות יצירה סוערות ואינטנסיבית, כאמן פעיל ויוצר, אשר לא פסק לפסל מאז ניתן לו לראשונה גוש אבן ליצור בו. 12 פסלי אבן, גדולי מידות, המהווים חתך מייצג ליצירתו רבת השנים וברוכת הכישרון, יוצגו בתערוכה זו, הנושאת את השם 'לעוף עם הפסלים'. התערוכה תיפתח, ביום ו' 21.3.14, בשעה 12:00, בגלריית מונטיפיורי מכירות פומביות ותוצג עד לתאריך 21.4.2004.

"פרנק מצליח לפסל מתוך האבן תחושות ויצרים הגועשים בקרבו ולובשים צורה חדשה, פיזית, שאותה הצופה יכול לזהות ולהכיר: "תעשה מה שהאינסטינקטים שלך דוחפים אותך לעשות", הוא אומר. יכולתו לראות מבעד לסלע הגולמי את מה שחבוי בתוכו, וכישרונו לתרגם את חזיונותיו הסוריאליסטיים, היחידאיים, לצורה ותוכן כה משכנעים, הם ההופכים את פסליו לייחודיים ומעוררי השראה" כותב חגי שגב, במאמרו לקטלוג.

נדמה כי פסליו של פרנק יוצאים מתוך סיפוריו שכן עוד בטרם החל לחצוב באבן, כבר חצב ממוחו דמויות ועלילות שובות לב. פרנק הוא מספר סיפורים בחסד ואף פרסם שני ספרים. (קובץ הסיפורים 'כלניות' (2003) השזור בקורות חייו; והרומן הבדיוני 'עלמא' (2005) המפליג על כנפי הדמיון ועוסק בהתמודדות בת קיבוץ עם עצמה ועם הקהילות הסובבות אותה). פרנק כלל אינו משתמש ברישומי הכנה, אמצעי הנחוץ בדרך כלל לפַּסלים. כבר במבט ראשון על גוש הסלע או השיש הוא מצליח לדמיין את הצורות החבויות בהם "אין לי צורך לרשום את הרעיון שעולה במוחי. אני רואה לנגד עיניי את מה שאמור לצאת מהחומר. כמעט שאינני עושה סקיצות של הרעיונות". בפעמים הבודדות שבהן פרנק כן רושם סקיצות, הוא עושה זאת על קירות הסטודיו.

"אחד הדברים שמעסיקים אותי יותר מכול כשאני בונה פסל, הוא השמירה על היכולת לזהות ולהבין את מקורות הפסל ומהיכן הוא נולד", אומר פרנק.

ואמנם, במבט ראשון הקריאה בפסליו הפיגורטיביים של פרנק ברורה; 'כתיבתו' הפיסולית בהירה וישירה. הוא נוטה לשוב לכמה אלמנטים מרכזיים, גוף האישה בראש ואחריו בעלי חיים, ובעיקר ציפורים, נחשים וצבים. בדימויי הציפור החל פרנק לעסוק בתחילת יצירתו, כשרק החל לפסל ציפורים. (קבוצת פסלים זו תהווה את עיקר פסלי התצוגה בתערוכה). "שאלתי את עצמי מאיפה הציפורים האלה; (אומר פרנק) כולן נראות ציפורים רעות, אלה אינן ציפורי שיר יפות. מתוך חקר פנימי הגעתי למסקנה שבמידה רבה הן מתארות את מרכיב הרוע שמתקיים בכל אחד ואחת מאיתנו. גם בי עצמי קיים אותו רוע, ואין לי שום צורך להתכחש. "הזיקה שיוצר פרנק בין הציפור לבין גוף האישה היא מרתקת ויוצרת מצע רחב לווריאציות על הנושא, לדיון על מידת ההאנשה שאפשר לייחס לציפורים שהוא מפסל ולשאלת הקשר שהוא מניח בין הדימוי הנשי לרוע האנושי?" כותב שגב.

התערוכה תלווה בקטלוג מקיף ממכלול יצירות האמן.

תערוכתו של גד פרנק 'לעוף עם הפסלים', תוצג בגלריה של מונטיפיורי מכירות פומביות, רח' גורדון 36, תל אביב טל' 03-5668818, בין התאריכים: 21.3.14-21.4.14.

שעות הביקור בתערוכה: ימים ב'-ה': 10:00-18:00, יום ו': 10:00-13:00.

ללא כותרת

צרו קשר